Горивото което допреди няколко години се приемаше като подходящо само за товарни автомобили, днес се използва дори при състезателни коли. През миналата година Audi задвижвано от дизелов двигател с мощност 650 к.с. спечели прословутото състезание 24 часа в Льо Ман, като задвижвания от 12 цилиндров дизелов двигател автомобил с максимален движещ момент 1100 Nm подобри рекорда на състезанието за изминати километри.
Според много експерти развитието на новите дизелови двигатели през последните години е довело до невероятен скок в тяхното качество и сега те са по-добри от бензиновите почти във всички характеристики.
Според италианският сървър Infomotori през миналата година 50.8% от продадените нови автомобили в Европа са били с дизелов двигател. Изследването е направено по данни на Европейското Сдружение на Производителите на Автомобили (ACEA). За сравнение през 1990 г. техният дял е бил 13.8%, през 2005 вече е 49.3. Макар в цяла Европа цената на нафтата да доближи тази на бензина, това не охлади ентусиазма за автомобили с новите дизелови мотори и техният дял продължи да расте. Така за първи път в историята на автомобилостроенето през 2006 г. в Европа са продадени повече дизелови автомобили отколкото бензинови.
Все още автомобил с дизелов двигател струва по-скъпо от такъв с бензинов. Кога е икономически изгодно да изберем дизелов пред бензинов двигател? Обикновено ценовата разлика е между 1000 и 2000 евро.
Първият признак според който трябва да изберете дизелов или бензинов двигател са изминаваните километри за една година. Ако използвате автомобила си главно в града и за излети през уикенда, по-добре забравете за дизел. В този случай най-подходящ е автомобил с бензинов двигател имащ малък или среден работен обем. Обратно, ако ежедневно изминавате до работата си повече от 30-40 км, често пътувате на далечни разстояния и като цяло годишно изминавате повече от 25 000 – 30 000 км, определено ви трябва дизелов автомобил.
Освен изминаваните километри трябва да се има предвид и живота на двигателя. Обикновено важи правилото, че дизеловият двигател има доста по-дълъг живот. Това е така, но в същото време те изискват повече грижи и по-скъпа поддръжка. Ако един дизелов двигател с обем 2.0 и повече литри е поддържан добре, без проблем може да измине 400 000 км или дори повече. Разбира се от значение е и видът и големината на автомобила който искате да закупите. Макар през последните години да се появиха доста добри дизелови двигатели с малък работен обем – 1.4, 1.5 литра, все още малките автомобили преобладаващо използват бензин и това е икономически оправдано. Обратно, по-големи луксозни лимузини, SUV модели и ванове имат предимно дизелови двигатели.Спортните роудстери и купета, обратно, използват почти на 100% бензин.
Макар и там нещата да се променят, след като английският производител на уникални спортни автомобили Trident пуска първото си спортно купе с дизелов двигател....
Последните 'бензини' на VW и Audi с директвно впръскване и два турбокомпресора успешно се конкурират с дизелите, включително и по параграфа разход на гориво. За съжаление при тях цената засега също е доста висока, но мисля, че определено това е бъдещето на бензиновите агрегари.
12.01.2009 22:40
28.01.2009 10:51
05.08.2011 13:23
18.08.2011 20:37